نوشته شده توسط : غلامرضا بدری

محل های فروش کتاب مثل و اصطلاح کردی، غلامرضا بدری

1- کتابفروشی پرهام ، 22 بهمن ، خیابان ویلا

2- کتاب شهر، 22 بهمن، چنوب چهارراه گلستان، روبروی شیرینی الف، بعد از کوچه حاج دایی

3- دکه روزنامه فروشی ضلع جنوب شرقی چهارراه گلستان

4- کتابفروشی کتیبه شرق، روبروی پارکینگ شهرداری

5- کتابفروشی علمی، چهارراه اجاق به طرف چهارراه جوانشیر، ضلع جنوبی خیابان

6 - کتابفروشی علامه، چهارراه اجاق به طرف چهارراه جوانشیر، ضلع شمالی خیابان

7- کتابفروشی های داخل پاساژ سروش

8- کتابفروشی سعید شرافتی زنگنه ، دبیراعظم روبروی پاساژ سروش

9- کتابفروشی هاشمی خیابان سعدی



:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا بدری

قسمت سوم

در بافت قدیمی کرمانشاه، زمانی که خیابان های امروزی وجود نداشتند. مرکز اصلی تردد و خرید و فروش و انجام امور اجتماعی در بازار بود. گذرها بازارهای کوچکی بودند که گاهی به بازار اصلی راه داشتند و گاهی متصل نبودند. براساس نقشه اگر مسیرها را دنبال کنیم متوجه می شویم که یک بازار سرتاسری در کرمانشاه وجود داشته که از دروازه چال حسن خان شروع می شده و تا دروازه چیاسرخ ادامه داشته است. در واقع این بازار عرض شهر را از شرق به غرب طی می کرده. از کنار قبرستان شرقی شهر تا قبرستان غربی شهر که هر دو در کنار و خارچ از دروازه شهر قرار داشته اند. بازار چال حسن خان که هم اکنون نیز وجود دارد، در جنوب چهارراه رشید یاسمی، که مردم به طور مختصر رشیدی می گویند، شروع می شود. وارد بازار که بشویم پس از چند متر به مسجد هاشمی می رسیم. که در طرف جنوب آن قرار دارد.در دو طرف بارار کاروانسراهای بزرگی وجود داشته که  در حال تخریب شدن هستند. بازار چال حسن خان تا میدان وزیری ادامه دارد. پیش از احداث میدان این بازار به بازار آهنگرها متصل بوده که آن هم به طرف تاریکه بازار و بازار یهودی ها می رود. و خیابان سپه آن را قطع می کند. و بازار کلوچه پزها و زرگرها شروع می شود و به طرف بالا می رود. در آنجا نیز بازار به بازار درتویله متصل بوده که تا تپه و دروازه چیاسرخ ادامه داشته.

از این بازار شاخه های فرعی هم جدا می شده. مثلا بازار مسگرها که به طرف میدان جوانشیر می رود و در حال حاضر در آنجا اثری از مسگرخانه نیست و دو سه تا مغازه به جای مس ظروف ساخته شده از فلزات دیگر می فروشند. یا مثلا بازار حوری آباد و علاف خانه و 



:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا بدری

اولین نقشه ای که از کرمانشاه در دست است در زمان ناصرالدین شاه قاجار ، هنگام صدارت امیرکبیر، توسط یک هیأت نقشه کشی روس طراحی شده است.

 

 

در این نقشه هیچ اثری از معماری مدرن دیده نمی شود. خیابان مستقیمی در شهر وجود ندارد. شهر دارای دروازه دیوار و دروازه است. به جای بازار و مراکز خرید امروزی و پاساژ و مغازه در خیابان چند گذر دیده می شود. گاراژی در شهر وجود ندارد. به جای آن کاروانسرا می بینیم. 

در واقع اولین آثار صنعت و تکنولوژی و زندگی و کار از زمانی در کرمانشاه به وجود آمد که شرکت نفت احداث شد که تأثیر عمیقی در وضع اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی مردم ایجاد کرد. احداث پادگان صالح آباد و ساختمان سیلو از دیگر آثار زندگی امروزی بود. به گفته شاهدان عینی اولین جایی که در کرمانشاه از برق استفاده کرد شرکت نفت بود. ورود اتوموبیل به کرمانشاه ابتدا با وسایل نقلیه سنگین و نظامی و پس از آن اتوموبیل های رجال و ثروتمندان بود. تا سال های دهه چهل هنوز در کرمانشاه برای حمل و نقل از باربر و حمال و گاری استفاده می شد. روستائیان نزدیک شهر برای آوردن محصولات خود گاهی پیاده یا از اسب و الاغ استفاده می کردند. مصالح ساختمانی را با الاغ حمل می کردند، که چندتا از آنها پشت سر هم با گواله در شهر حرکت می کردند و صاحب آنها که به او خرکدار می گفتند آنها را در عبور از خیابان و کوچه ها هدایت می کرد.

روستائیان دوغ و لبنیات، میوه و تره بار، برف، گندم و جو و نخود و محصولات دیگر را به شهر می آوردند و در عوض قند و شکر و چای و پارچه و نفت و مایهتاج دیگر را از شهر می خریدند.  



:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 بهمن 1397 | نظرات ()